Dag 64: Barre tocht naar Berceto

28 juni 2017 - Berceto, Italië

"s Ochtends schijnt de zon nog, maar al gauw betrekt het. Ongeveer halverwege begiht het te regenen en het wordt ook niet meer droog. Ik heb nog nooit van mijn leven zoveel regen bij elkaar gezien en ben ook nog nooit zo totaal door en door nat geweest. Dit was echt de zondvloed 2.0.

Aan de andere kant hoort het ook gewoon bij een wandelvakantie, als je geen mooiweerpelgrim wil spelen. Ik heb overigens de hele dag niks of niemand gezien, ook geen fietsers. Misschien zagen die de bui al hangen en hadden ze voorzorgmsstregelen genomen.

Het allerlaatste stuk afdalen was een beetje link, misschien had ik beter de (langere) weg kunnen nemen, maar ik zag Berceto ineens onder me liggen en wilde er gewoon zijn. De afdaling was steil en bestond uit glibberige stenen en modder, met daar overheen nu een snelstromende beek. Zonder valpartijen beteikte ik de eerste huizen en daarmee ook weer asfalt.

Ik heb onderweg toen het nog droog was 2 pelgrimshostels gebeld, maar zonder resultaat en besluit nu een hotel te nemen. Deze situatie verlangt wat luxe. Bij hotel albergo de Rino vond ik dat, maar voordat ik naar mijn kamer afdruip neem ik aan de bar een glas grappa.

Doe ik normaal nooit, het brandt in mijn keel, maar ik wordt er wel warm van. In de badkamer trek ik eerst mijn regenjas uit. Mijn onvolprezen reisgids is doorweekt, misschien tijd om een nieuwe te kopen? In de steekzakken opzij staan plasjes water, die ik in de wc kieper. Al zittend op die wc trek ik mijn Meindls uit. Ook daar staan plasjes water in, die ik in het bidet giet. Gelukkig heb ik reserve inlegzooltjes bij me, die in de rugzak mooi droog zijn gebleven.

Wat doe ik nog meer van rare dingen? Nou, geld föhnen bijvoorbeeld en mijn mobiel uit elkaar halen, droog deppen en dan ook föhnen. Gelukkig werkt-ie nog. Ik eet 's avonds snel een gegrillde carbo met aardappels en groente en val terug op mijn kamer meteen in slaap. Als ik om 10 uur wakker wordt, schrijf ik dit blog en ververs de proppen papier in mijn schoenen. Morgen moet ik nog een paar honderd meter klimmen naar de Passo della Cisa en dan volgt een lange afdaling naar Pontremoli. Bij goed weer schijn je op de top de zee te kunnen zien. Daar gaan we maar niet vanuit, ik hoor het zelfs nu nog af en toe stormen en regenen.

1. Noud Maas:
    29 juni 2017
    Vertrekkend vanuit Berceto heb je morgen twee keuzes:
    De via Francigena naar Pontremoli volgen langs de SS62, of de 'avontuurlijke' route volgen door de bergen.

Mocht het morgen ook nog slecht weer zijn, dan adviseer ik je om de SS62 te volgen; je loopt dan weliswaar over asfalt, maar het stijgen en dalen is goed te doen; geen heftige inspanningen. Kies je toch voor de avontuurlijke route, dan wordt het lastiger, zeker bij slecht weer. Zelf liep ik langs de SS62, de weg is rustig en geeft mooie vergezichten. Ook kom je onderweg nog gehuchtjes tegen waar je wat kunt drinken en uitrusten.

Make your choice, zou ik zeggen... :)
  2. Gerard:
    29 juni 2017
    Het zal wel een mix van paden en asfalt worden, Noud, kwestie van uitproberen. Als het dit weer blijft, wordt het meer asfalt. Vergezichten zijn dan ver te zoeken ;-)
  3. Noud Maas:
    29 juni 2017
    Zet je focus maar op Pontremoli. Als je morgen de passo della Cisa passeert loop ke zomaar pardoes Toscane binnen! En dat merk je ook als je enkele uren later het stadje binnenloopt. Italië optima forma. Snuif de sfeer op, zou ik zo zeggen. En, ook niet onbelangrijk, Pontremoli ligt aan de 'wijnweg van Toscane'. Probeer die wijn maar eens uit op een van de lommerrijke terrassen op het marktplein. Je komt in een andere wereld morgen...
  4. Friede Groenendijk:
    29 juni 2017
    Wat een boel monumentale gebouwen, alsof het landschap ermee bezaaid is. De blik op de Apenijnen, ondanks de dreigende wolken, is prachtig. Zo'n regendag hoort erbij, maar de consequenties van alles weer droog krijgen is ook zo wat.
    Morgen (vandaag) hopelijk beter. In Toscane ben ik nog niet geweest. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen!!
  5. Mirjam Serry:
    Duim voor beter weer !!
  6. Marcel en Elise:
    29 juni 2017
    Raar, gek, kriebelig, vreemd gevoel?
    Nu je dichterbij Rome komt?
    Geniet!!!
    Van elke dag,
    alle weersomstandigheden,
    alle mensen,
    elk pad,
    elk verblijf,
    al het eten,
    alle momenten die je tegenkomt op deze weg!!!