Dag 41: Mondain Montreux

5 juni 2017 - Montreux, Zwitserland

Ik was als eerste om 7 uur in de ontbijtzaal, om vroeg op pad te kunnen gaan. Lausanne uit duurde lang, het is hier aan het meer woekeren met ruimte en elke vierkante meter is bebouwd. Uiteindelijk -het lijkt wel een kinderrijmpje- via Pully, Lutry en Cully was ik de agglomeratie uit. Hier beginnen de Zwitserse Grand Crus. Ik had er eigenlijk geen idee van dat de wijnbouw hier zo belangrijk was. Overal waren mensen druk in de weer met opbinden en onkruid bestrijden. En daar tussendoor lopen en joggen dan allerlei toeristen, ook veel Chinezen trouwens. En een pelgrim :-)

Om 10 uur belde ik de volgens mijn gids 'betrokken parochiaan' voor mogelijk onderdak in Villeneuve, maar het nummer was nu in gebruik als fax. Ik hoop voor de beste man dat hij van zijn pensioen geniet. Op het algemene nummer werd pas bij mijn 3e poging om 12 uur opgenomen en kortaf geantwoord: c'est pas possible. Waarom werd me niet duidelijk, misschien zijn ze met het afhaken van de parochiaan gestopt met de opvang van pelgrims?

Even vreesde ik weer in een peperduur hotel terecht te komen, totdat ik zag dat er uitgerekend in Montreux een jeugdherberg is. Het is er druk, met allerlei backpackers, Chinezen en 2 niets begrijpende Italiaanse stellen op leeftijd. Ik bemachtig het laatste onderbed, later stroomt de hele kamer nog vol; 7 jongens en een oude pelgrim (ze scheiden hier consequent op sekse). Het zal een onrustig nachtje worden, zeker met de treinrails pal voor het raam. Helaas is het ontbijt pas vanaf half 8; ik moet de 6 km. van Montreux naar Villeneuve goedmaken en ik wil proberen bij de Zusters van St. Maurice in La Pelouse, 4 km. voorbij etappeplaats Bex, terecht te komen.

Wat ik ook probeer, ik krijg geen contact. Ik spreek maar de voicemail in en typ een berichtje in mijn beste school-Frans. Dan, vlak voordat ik wil gaan slapen en dit verhaaltje typ, probeer ik het nog een keer en er wordt zowaar opgenomen. Ik raffel mijn vorig jaar ingestudeerde riedeltje af en krijg dan als antwoord dat het secretariaat gesloten is. Of ik morgen ochtend wil terugbellen. Pfff, maar ik heb het idee dat dit wel goedkomt. Welterusten!

1. Noud Maas:
    5 juni 2017
    Zoals ik al eerder schreef, heb ik tijdens mijn tocht goede ervaringen opgedaan met de paters Capucijnen.
    Ook in Sanint Maurice hebben ze een klooster: http://www.capucins.ch/cms/index.php/communautes-franciscaines/les-capucins-de-suisse-romande/les-capucins-en-suisse/fraternite-de-st-maurice

Misschien eens proberen?
    Succez!
  2. Noud Maas:
    5 juni 2017
    En hier vind je een overzicht met de overnachtingsmogelijkheden in ondermeer Zwitersland en Italië: http://pelgrimswegen.nl/onderweg-naar-rome/slaapplaatsen/

Mijn ervaring was, dat het makkelijker werd om een goedkope slaapplaats te vinden naarmate ik dichter bij Rome kwam.
    Binnenkort kun je dus gaan kiezen ipv zoeken :)
  3. Dico:
    6 juni 2017
    Goede tocht vandaag, Gerard. Fijn om te lezen dat je er wat meer over de mensen komt.

Dico
  4. Gerard:
    6 juni 2017
    Thx Noud, die lijst van pelgrims wegen heb ik natuurlijk ook. Heb jij vorig jaar of eerder naar Rome gelopen en ook deze route?
  5. Paul Keller:
    6 juni 2017
    Ha Gerard, goed te lezen dat je het nog steeds goed vol houdt en dat je ondanks de tegenslagen doorgaat.
    Ook lees ik jouw bevestiging dat je maar zo snel mogelijk door dat dure Zwitserland moet zien te komen, om in het mooie en gastvrije Bella Italia meer relaxed door te gaan. Veel succes en ik blijf je volgen. Gr Paul
  6. Agnes:
    6 juni 2017
    Mooie foto's. Wel ellendig dat gesodemieter om aan een bed te komen. Maar ja, de pelgrims van heel vroeger zullen ook vaak afgewezen zijn en waren misschien al blij met een plekje in een hooiberg en een worstvelletje. Ik heb trouwens nog niet gelezen dat jij eens aan een goed stuk vlees zat. Dat heb je toch nodig?
  7. Noud Maas:
    6 juni 2017
    6 jaar geleden ben ik naar Rome gelopen, Gerard. Het eerste deel heb ik een eigen route gelopen via Duitsland en Zwitserland. In Pavia ben ik verder gegaan langs de via Francigena.
  8. Vincent:
    6 juni 2017
    In 2015 hadden Paters Augustijnen in St.Maurice en Martigny hebben een refuge. In Orsieres kan je naast de pastorie in het parochiegebouw slapen (vraag aan de pastorie). Na de Bernardpas, zie de site van de vereniging voor een uitgebreide waardevolle adressenlijst.