Dag 40: Lausanne aan het Lac Leman

4 juni 2017 - Lausanne, Zwitserland

Wat een berg lieve berichtjes, vol aanmoedigingen en goede raad! Ik denk inderdaad dat als ik nu had opgegeven, dat altijd zou zijn blijven knagen. En het is zeker een goed idee om meer vooruit te boeken en daarbij proberen zoveel mogelijk misbruik te maken van de katholieke kerk. Dan weten zij ook eens hoe dat voelt (grapje :-)). Mijn oorspronkelijke plan was om hier, in Lausanne een rustdag te nemen en misschien wat spullen terug naar huis te sturen, om zo licht mogelijk over de Alpen te trekken. Dat laat ik nu los, om te proberen zsm uit Zwitserland te komen. Alles is hier 2x zo duur als in Nederland: koffie €4, biertje 5, kopje soep op een markt 10 en de jeugdherberg waar ik nu logeer €41.

Genoeg gezeurd, het weer viel mee! Er was veel regen voorspeld, maar ik ben zo goed als droog over gekomen. Orbe uit ging via de poort van het kasteel, omlaag over trappen bij de kerk en tenslotte via een Middeleeuwse rondgang over de rivier de Orbe. Dan proef je de geschiedenis gewoon! Na een paar kilometer vlak was het na Chavornay toch weer klimmen , om pas kort voor het drukke Lausanne af te dalen.

Maar ook Lausanne zelf kent veel hoogteverschillen tussen de verschillende wijken. En natuurlijk ligt de kathedraal op het hoogste punt. Gelukkig lag er binnen 'voor onze goede vrienden, de pelgrims' een mooi stempel te wachten. De jeugdherberg ligt weer in een totaal andere buurt. Als extraatje krijgen logé's gratis reizen per OV. Voor vandaag heb ik daar niet veel aan, maar ik denk dat.ik morgen zo de eerste paar kilometer, de stad uit, ga doen.

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    4 juni 2017
    P.s.ik zie dat Marcel jou Gerrit noemt.Dat zou jouw Opa veel plezier hebben gedaan maar wij vonden Gerard toch mooier!
    Liefs van ons xxx
  2. Dico:
    4 juni 2017
    Dat klinkt een stuk opgewekter dan gisteren, man. Fijn.

Aanbod blijft. Maar vooral neem ik me voor je intensieve te volgen. Lang lopen lukt mij niet meer. Ik vind jou zo stoer.

Goede nacht, goede wandeling morgen!

Dico
  3. Lukas:
    4 juni 2017
    Goed om te horen dat je toch nog doorloopt :)
    Misschien kom ik je na m'n scripties wel even opzoeken met een tent in m'n rugzak, dan scheelt dat ook weer wat aan overnachtingen!
    Veel loopplezier de komende dagen!
  4. Mirjam Serry:
    4 juni 2017
    Leuk al die lieve en positieve reacties , dat moet je toch goed doen. Ikven vandaag met zijn allen naar het flippermuseum en naar de kubuswoningen met het hele gezin geweest. Afgesloten met heerlijk voedsel bij de brasserij van de Rotterdamse bibliotheek waar de vriend van Isabel werkt. Kortom een heerlijke dag. Morgen weer werken.
  5. Agnes:
    Chapeau !!!
    Leuk plannetje van Lucas.
    Ja lekker nog even reizen op de kosten van die vrekkige Zwitsers, en dan aankomen bij dat andere volk. Beter humeur, lekkerder eten en warmte rondom.
  6. Noud Maas:
    4 juni 2017
    Is niet niks hé Gerard, naar Rome lopen!

Ben blij dat je door je mentale dal heel lijkt te zijn.
    Lees ook dat je morgen met het OV wilt gaan reizen.
    En herinner me dat je op 14 april het volgende nog schreef op je reisblog: 'Verder volg ik met genoegen de blogs van de pelgrims die me voor zijn gegaan; struikelpartijen in de modder, 'gesjoemel' met bus en trein'. :)

Nog een tip:
    Als je 'misbruik' wilt maken van onze Katholieke kerk, klop dan vooral ook aan bij de paters Kapucijnen (ook op jouw route kom je ze nog tegen).
    Zelf heb ik dankbaar gebruik mogen maken van hun gastvrijheid, zowel in Duitsland, Zwitersland als Italië.

Veel succes!
  7. Laurens:
    4 juni 2017
    Als ik het zo zie ben je ongeveer op de helft. Was dit dan een mid-pelgrimage-crisis?

Hoe dan ook. Ik hoop van harte dat wanneer je eenmaal over de Alpen bent -doe voorzichtig trouwens- het aantal pelgrims en daarmee het gezelschap en het aantal voorzieningen iets toeneemt. Ik vind dat iets grappigs om je toe te wensen gezien je richting Santiago nog expres een alternatieve route hebt genomen om van de hordes mensen af te komen!
  8. Titia Meuwese-Mulder:
    5 juni 2017
    Blij dat je weer moed hebt gevat! Ook net na de Alpen zijn er nog niet zo heel veel andere pelgrims, maar dat worden er dan wel snel meer. En ook de pelgrims-onderdak opties worden beter. Dus dan is er meer gezelschap.