Dag 38: Door de Jura naar Jougne

2 juni 2017 - Jougne, Frankrijk

Na het ontbijt, muesli voor de verandering, loop ik al fotograferend de stad uit naar het zuidoosten. In het bos op de eerste heuvel zijn werkmannen druk bezig met kappen en zagen, maar gelukkig kan ik erlangs. De route vandaag is prachtig naar de Zwitserse grens, maar er moet wel flink geklommen worden, over rotsachtige bospaadjes, soms zo steil dat ik dat voorover bukkend moet doen, om niet terug te vallen. Maar de beloning in de vorm van uitzichten is schitterend!

Als ik na een flinke afdaling voor de 2e keer die dag boven de 1.000 meter klim, klinkt er ineens een enorme dreun, letterlijk als een donderslag bij heldere hemel. Kort daarvoor was het nog zonnig geweest, maar ineens is de lucht loodgrijs en regent het pijpenstelen. Voor de tweede keer deze tocht doe ik mijn rugzak in de hoes. Eerst schuil ik nog een kwartiertje totdat mijn schuilplaats het ook niet meer droog houdt. Bovendien moet ik ook verder, Jougne is nog ver want dat klimmen schiet niet op. Op het hoogste punt in het bos staat een kapelletje, gewijd aan Notre Dame de Bucle: protogez nous staat eronder.

Om 2 uur ben ik uit het noodweer en ik eet op het pleintje voor de Mairie van les Fourgs mijn stokbroodje. Hier heb ik een mooi overzicht over de verschillende luchtlagen die hier botsen. Ik zit aan de rand van de bui en wandel naar het zuiden, waar het zonniger is. Ik klim voor de 3e keer boven de 1.000 meter, nu zelfs tot 1.200 en daal dan via bospaden af naar les Hopiteaux Vieux en Neufs.

In dat laatste plaatsje, skidorp in 'the mudseason' drink ik een biertje in het gesloten hotel Robbe. De uitbater vertelt me dat ze op de camping ook chalets verhuren. Dat, gekoppeld aan de mededeling in mijn gids dat de eigenaar van de camping 'aardig' is, doet mij besluiten daar om onderdak te vragen. Wat niet in de gids stond, is dat zijn vrouw een chagrijnig stuk vreten is, dat boosaardig opdreunt wat ze allemaal wel niet moet doen om die chalets bewoonbaar te maken. Daarom kan het alleen voor 2 nachten en dat kost € 120!
Ik moet lachen en ben boos tegelijk, wat een afzetters. Nou, goed, dan hebben ze niks en ik raffel de laatste paar kilometers naar Jougne af. Helemaal op de kont van het dorp, bijna in Zwitserland vind ik een betaalbaar Hotel de la Poste. Door al het gedoe ben ik laat en ik kan na een snelle douche nog net eten. Daarna duik ik meteen mijn bed in, voor een keer zonder mijn wasje te doen.

1. Dico:
    3 juni 2017
    Mooie principiële beslissing. Niet me gaan in andermans problemen. Goed om te lezen dat het je - zelfs met noodweer - voor de wind gaat, Gerard!

Dico
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    3 juni 2017
    Nu ik je laatste verhaal lees is het za.3 juni en het is 10 uur en het giet hier ook.
    het is knap dat je na een dag klimmen nog zin hebt om een uurtje door de stad te lopen!Over lopen gesproken , je hebt volgens de gegevens al 716 km er op zitten en bent dus al bijna bij de helft van de pelgrimage. Moet je nu straks dat hele stuk om dat meer van Lausanne om of kan je de overtocht per boot doen ?
    Hoe dan ook alle liefs en sterkte bij het vervolg van je reis.
    XXX
  3. Laurens:
    3 juni 2017
    Ik heb een vaag vermoeden dat de auteur van je gids vroeg of laat een gepeperde brief kan verwachten!
  4. Gerard:
    3 juni 2017
    @Dico: je hebt het talent om op het verkeerde moment de juiste dingen te zeggen; gisteren wenste je me veel lichtbwolkt weer en kwam ik midden in een noodweer terecht en nu prijs je me om mijn doorzettingsvermogen, terwijl ik net overweeg om te stoppen. Hier moeten we het op de neven- en nichtendag nog maar eens over hebben ;-).
  5. Gerard:
    3 juni 2017
    @Mam: fysiek gaat het super, geen centje pijn en dat is op zich geweldig nieuws, vind ik. De afstanden op deze site kloppen niet helemaal; voor Rome staat er 1.500, terwijl het ruim 2.000 is. Je mag bij die 700 dus ongeveer een derde optellen. Maar inderdaad, ik ben bijna op de helft en als ik doorloop ga ik rechtsom langs het meer via Lausanne, Montreux en Villeneuve, een heel end maar wel Zwitsers vlak.
  6. Gerard:
    3 juni 2017
    @Laurens: Ik ben niet de enige Nederlander die klaagt over de kwaliteit. Om in Rome te komen, heb ik 3 gidsjes van meneer gekocht a € 75. Dan mag je toch op zijn minst verwachten dat de inhoud correct en up to date is. Gisteren las ik: ga bij de telefooncel rechts :D. Ik heb het idee dat meneer de auteur -als hij al de hele route heeft gelopen- dat in de vorige eeuw heeft gedaan. Maar hij is prom ik nent lid van pelgrimswegen.nl en die promoten zo zijn boekjes weer. Maar die gidsjes zijn 1 grote teleurstelling!
  7. Dico:
    3 juni 2017
    Zoals onze oma zei: Ga door, mijn zoon, en gij zult spinazie eten en spinnekoppen van de muren. Loop ze, maar wantrouw telefooncellen.
    Tot de neven- en nichtendag!!

DIco
  8. Agnes:
    4 juni 2017
    In noord Italië kom je toch vele kloosters tegen, net als in boeken die ik gelezen heb, die zullen je toch wel rijst en groenten serveren, en een sobere , edoch reine slaapplaats bieden. Enpassant nog wat mediteren en vertellen over hun verleden en wijze van leven en de rest. Zet nog maar door. Zeker Italië bereiken, dan kan je alsnog beslissen, 't is toch weer zo'n totaal andere mentaliteit, gevoelsmensen met andere kijk over omgang met elkaar.
    Liefs Agnes