86e dag: Campagnano di Roma

20 juli 2017 - Campagnano di Roma, Italië

Ik slaap uit, ontbijt om half 8 en drink dan daarna nog een capucchino op het plein. De laatste etappes zijn slechts zo'n 20 km. en er is geen enkele reden om te haasten. Het duurt lang voordat ik aan het verkeerslawaai ontsnap; de Cassia wordt weliswaar ontweken, maar ook de asfaltwegen daarom heen zijn druk. Er is maar één ander dorpje onderweg, Monterosi na 9 km. en daar drink ik eerst koffie en dan een tonic met citroen en ijs. Onderweg heb ik Inge ingehaald en hier op het terras tref ik 3 Italiaanse dames. Ze hebben maar een week vakantie en dus houden ze er een flink tempo op na.

Mijn reisgids beweert dat er vetder 15 km woestenij is, maar 5 km. vóór Campagnano tref ik een B&B, dat met koffie adverteert. Ik krijg er ook nog een ijskoud flesje Acqua Frizzante mer. Even verderop zit een soort kinderboerderij aan het water, waar ik een cola neem en weer een bocht verder een heus restaurant. Ik eet er een bord pasta met een biertje. Ik heb ooit eens gelezen dat de Inuit, beter bekend als Eskimo's, wel 100 verschillende benamingen voor het begrip "sneeuw" kennen. Volgens mij komen de Italianen met 'restaurant' ook aardig in die richting. Het is maar waar je belangstelling naar uitgaat. Dit is een Antica Trattoria.

Door al die pauzes wordt het toch nog half 5 als ik aan de slotklim naar Campagnano di Roma begin. Gelukkig is er boven direct een waterkraan. Het oratorium bevindt zich helemaal aan het andere eind van het stadje. De priester is er niet en dus installeer ik mezelf maar, inclusief stempel. Het is het laatste lege vakje, mijn kaart is vol! Morgen de laatste, echte etappe naar La Storta, een voorstad op 14 km. van Rome!

1. Dico:
    Bravo!
    Wat een mooi beschreven tocht, Gerard. Goede laatste etappe vandaag, op naar jouw eigen Via Gladiola

Dico
  2. Gerard:
    21 juli 2017
    Ja, ik hoorde dat er veel uitvallers waren door de hitte :-). Er komt hier weer een echte hittegolf aan en ik ben blij net op tijd met 32 graden te kunnen finishen, morgen!
  3. Friede Groenendijk:
    21 juli 2017
    Ik hoop als he in Rone bent ook nog. Erhalen van he te mogen lezen! Op naar Rone!!
  4. Gerard:
    21 juli 2017
    Ik blijf er twee dagen Frirde, dus dat is bij deze belooft!
  5. Friede Groenendijk:
    22 juli 2017
    Hoi Gerard, hartstikke leuk! Ik lees ze zo graag!!!