81e dag: Melide - Pedrouzo

20 juni 2016 - Pedrouzo, Spanje

Galisisch bosDe verwachte topdrukte blijft uit. Ja, natuurlijk is het een veelvoud drukker dan op de Primitivo, maar het valt mee. Er zijn kraampjes, bij elke kerk of kapel kun je een stempel krijgen, overal is horeca. De Koreanen en Amerikanen zijn verdwenen. In plaats daarvan groepjes jonge Spanjaarden, waarschijnlijk 100 km-lopers.
IMG_20160620_085217

Ik vind het allemaal best, het meest hinderlijk is de verbindingsweg Lugo - Santiago; zo veel verkeerslawaai zijn we ontwend. Wat hetzelfde blijft, is het prachtige heuvellandschap van Galicië. We hebben de schaduwrijke holle paadjes hard nodig want het is zonovergoten mooi weer en het kwik stijgt snel boven de 30 graden.

We vieren de overwinning op de etappe ietsje te vroeg met een biertje en nemen dan in de volgende tent maar een cola'tje. Dan is het nog 6 km naar Pedrouzo en we komen een beetje gaar aan. Gelukkig hebben we gereserveerd, want hier, op 20 km van de eindstreep zijn ineens toch wel weer veel pelgrims.

De Pool Martin belde nog uit Finisterre; misschien is hij morgen terug in Santiago. Vlak vóór onze herberg lopen we Guus uit Tilburg nog tegen het lijf. Hij heeft het rustig aan gedaan en heeft sinds Soria gezelschap van een paar Hollandse 100 km-lopers. Morgen staan ze om 3 uur op en lopen dan met koplamp :) Da's ons iets te gortig, onze wekker staat op 6 uur en we hopen morgen aan het eind van de ochtend, nog voor de middaghitte te finishen.

IMG-20160618-WA0005

Op onze kamer is het ook heet. De ventilator staat aan, de gordijnen zijn toe, maar het blijft een bakoven. We gaan eerst maar het stadje in om - beperkt- feest te vieren en wat te eten. Morgen de laatste 20 van mijn 2.000 km!

Er hangt een opgewonden en beetje uitgelaten sfeer in het stadje. Iedereen is al met zijn hoofd bij morgen...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mirjam Serry:
    21 juni 2016
    Fijne finish !!!
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    21 juni 2016
    Krijgen we net zo'n uitbundige foto van jou voor de kathedraal in Santiago te zien als vorige week van Martin? Het zal toch morgen wel een dubbel gevoel zijn;je hebt het gehaald en de Pelgrimage is gelopen en over!Tot ziens in Ollanda!
  3. Sien en Jeroen:
    22 juni 2016
    Gefeliciteerd!!!!
    Toch nog vrij vlot de tocht volbracht.
    Ook de felicitaties van Jeroen

groetjes sien en jeroen