74e dag: San Gimignano

8 juli 2017 - San Gimignano, Italië

De Italisnen waren uitgeweest, er was een feest en ik vermoed dat zij op hun voorlaatste dag wel in een feeststemming waren.
Ze kwamen laat terug, pakten hun spullen en verdwenen als dieven in de nacht. Waarschijnlijk een betere slaapplek gevonden. Ik heb ze ook niet meer teruggezien.

De rest van het gezelschap op mijn kamer had de schrik voor de hitte blijkbaar goed te pakken. De wekkers gingen vóór 4! uur af en om half 5 was de kamer leeg. Op mij na dan. Nu ik toch wakker was, schreef ik maar verder aan mijn blog. Ik geloof best in vroeg opstaan, maar dit is té! Zelf stond ik om 5 uur op en ik liep, zonder dilemma en ontbijt om half zes de steile laatste kilometer naar Gambassi. Ik zag de zon opkomen en het stadje lag er verlaten bij, maar je kon zien dat het sfeer had.

Mijn reisgids adviseerde voldoende eten en drinken mee te nemen, want er was slechts één horecagelegenheid onderweg. Als ik een gids zou schrijven -ik sluit het niet uit- zou ik dan ook even vermelden wáár die tent dan zat. Mijn auteur is vast padvinder geweest, want je blijft spoorzoeken. Edoch, ik heb het hotel gevonden en er koffie met een stukje vlaai genuttigd.

Om 11 uur al was ik in San Gimignano. Van een afstandje heeft het wel iets van de skyline van eem Amerikaanse stad. Van dichtbij is het een toeristisch pretpark geworden, dat doet denken aan Sarlat of Carcassonne. En waar de commercie verschijnt, verdwijnt de aandacht voor het individu. Omdat de klucht anders te veel tijd zou nemen, schrijf ik het hieronder in steno op.

11 uur aankomst, kerk gebeld, nummer fout. 11.30 Tourist Office, ander nummer, ook fout, Tourist Office helpt niet verder.12 Uur bij kerk, dicht, aangebeld: om 3 uur terug komen.
12.30 - 14.00 slow lunch, wachten. 14:30 kerk open, medewerker blijft aan telefoon en geeft schetsje van locatie 4! km verder. Kerk vangt niet meer op. Mbv Google Maps om 16.00 bij andere locatie, is camping.

Ach, ik heb een halve stacaravan voor mezelf voor €15, compleet met badkamer, airco en koelkast. Er is een bar, een winkel en een restaurant. Toch ben ik blij dat ik morgen verder mag, weg van het massatoerisme.

1. Gerard:
    9 juli 2017
    Ja mam, het is rot dat veel van die gegevens niet kloppen. Maar dat het soms zo lang duurt voordat ik onderdak heb, komt natuurlijk ook doordat ik goed én goedkoop wil. Als je meteen het eerste de beste hotel neemt, ben je duurder uit, maar wel meteen klaar :-).
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    9 juli 2017
    Ja pas jij maar goed op de centjes hoor! Je wilt volgende maand tnslotte ook nog een weekje weg met je lieve vrouw ! XXX
  3. Agnes:
    9 juli 2017
    Ik vind die sobere keuzes van jou fantastisch en je komt er toch maar mooi, pelgrim!
    Helaas zijn wij geen vogels, onze vrijheid blijft beperkt
    En altijd maar weer keuzes maken. Heb grote bewondering voor jouw doorzettingsvermogen!
  4. Dico:
    9 juli 2017
    Het is mooi zoals jij improviserend echt een zoekende bent in jouw pelgrimswereld. Je kan eigenlijk die gids ook gewoon wegmikken? Je komt er toch wel!
  5. Mirjam Serry:
    9 juli 2017
    Ben het helemaal met Dico eens. Of schrijf je eigen gids je schrijfstijl is zeer prettig en vol humor.
  6. Gerard:
    9 juli 2017
    Dank voor alle mooie complimenten en reacties. Helemaal weggooien doe ik de gids niet, er staat ook nuttige informatie in. Echt. Voor de liefhebbers van doorzettingsvermogen; ik probeer het stukje van vandaag nog te schrijven, slapem zit er voorlopig toch niet in :-).
  7. Friede Groenendijk:
    10 juli 2017
    Dit soort akkefietjes met het vinden van een goedkope slaapplaats lijken mij toch stress verhogen. Het zou mijn pret aardig indammen, kan ik je zeggen! Wat een doorzetter ben je! Petje af hoor!
    En... je bent er bijna! Het grootste deel zit er al op!