70e dag: Oviedo - Grado

9 juni 2016 - Grado, Spanje

Standbeeld pelgrim, Oviedo

Ik ben nog zo moe van gisteren, dat ik pas om half acht wakker word. Het weer is totaal onverwacht omgeslagen. Het is grijs en mistig, later wordt het broeierig warm.

Voordat we ontbeten hebben en bij de kathedraal de juiste Camino-route hebben gevonden, is het al half 10.

En ook al daalt het traject voornamelijk, het blijft Spanje en er zitten een paar pittige klimmetjes in.

Ook de etappe is met 27 km niet echt kort te noemen. Eigenlijk zijn we alledrie aan een rust(ig) dagje toe!

Hoe dan ook, de start van de Primitivo is landschappelijk fraai: veel kleine paadjes en bijna geen asfalt, heerlijk!

Typisch Asturiaans straatbeeld

Als we om 5 uur ' s middags in Grado aankomen, blijken in de albergue 14 van de 16 bedden bezet en worden we door een Hollands meisje verwelkomt:

O, fijn, dan kunnen we gewoon Nederlands praten.

Wij zijn minder enthousiast en aangezien er één bed tekort is, wijken we uit naar een hotel, waar we voor €5 de man meer alle luxe en privacy hebben.

Prachtige paadjes, meestal steil!Ook het pelgrimsmenu mag er zijn: heerlijk verse vissoep vooraf (we zitten nog steeds dichtbij zee) en een kippenbout met de onvermijdelijke frites als hoofdgerecht. Omdat de groenten zoals gebruikelijk ontbreken, bestellen we er een gemengde sla bij.

De wijn is onbeperkt en wat je ook doet, de prijs blijft een tientje. Morgen een korte etappe!