69e dag: Pola de Lena - Oviedo

8 juni 2016 - Oviedo, Spanje

IMG-20160607-WA0000Het wordt vandaag met 34 kilometer en klimwerk een lange dag. We zetten de wekker, staan vroeg op en vertrekken om half 8 met slechts 2 bekertjes automaatkoffie als brandstof. In Mieres, een wat grotere plaats in de vallei tanken we ruimschoots broodjes bij en nemen we ijskoude blikjes cola mee.

Normaal gesproken drink ik dat bocht niet, maar het is ver boven de 30 graden vandaag en na Mieres moeten er nog 3 pittige heuvels worden bedwongen. We hadden gehoopt rond half 5 in Oviedo aan te komen, maar de hitte en het vele dalen en klimmen eisen hun tol.
IMG-20160609-WA0004

Het wordt een uurtje later, normaal niet zo'n probleem, maar in de albergue horen we dat de kathedraal om 6 uur sluit. Anders moeten we tot morgenochtend 10 uur wachten, voordat we onze welverdiende oorkonde krijgen.

Nou, krijgen, kopen à €4! We zijn net op tijd en zijn alledrie best trots op het documentje. De route León - Oviedo heet de Camino San Salvador en heeft een eigen Compostela, de Salvadoriana. Quien va a Santiago y no va al Salvador,visita al rriado y olvida al Señor. Vrij vertaald uit het Spaans luidt het: Wie naar Santiago reist, en niet langs de Verlosser gaat, betuigt eer aan de knecht, maar vergeet de Heer.

Herberg Oviedo, mét veterdiploma!Met onze vlucht van de kermis hebben we dus ook nog eens de juiste, historische route genomen! We raffelen daarna alles af, kathedraal, terras en eten, want de Christelijke albergue sluit de deur om 21 uur. Pff, we halen het net en dan pas kunnen de schoenen uit en mogen we onder de douche.

We drinken nog een clandestien naar binnen gesmokkeld blikje Heineken en duiken dan onder de wol. Er is veel op de herberg aan te merken, maar we hebben wél een kamertje voor ons alleen. Morgen moeten we weer vroeg op, want dan start etappe 1 van de Camino Primitivo, die ons in 2 weken naar Santiago moet brengen!

1. Tjeerd Meij:
    12 juni 2016
    Tja Heineken bier is de enige echte goede brandstof, en ik kan het weten ;)
    Ga zo door Gerard. Goede keuze om de kermisroute te verlaten.