59e dag: Castrojeriz - Boadilla del Camino

29 mei 2016 - Boadilla del Camino, Spanje

Hotel Castrojeriz

Het is grijs en fris als ik om half acht, na een karig ontbijt vertrek. In de hal van de herberg staan gelabelde rugzakken van toeristische pelgrims, die zelf nog moeten arriveren.

Ieder zijn Camino.

Na een half uur lopen moet een steile tafelberg worden beklommen. De beloning is een prachtige terugblik op Castrojierez.

Ik gun mezelf er niet veel tijd voor: het is koud en de wind buldert om mijn oren.

Beetje kleur op grijze dag

De afdaling is korter, maar ook steiler.

Daarna volgen eindeloze kilometers over de Meseta, met aardappel- en graanvelden.

Gelukkig staan de bermen volop in bloei. Veel klaproos, margrieten, koolzaad en korenbloemen. En talloze andere bloemen, die ik niet zo snel herken, maar die wel kleur geven aan deze grijze dag.

Ik stop al om 12 uur, in Boadilla del Camino. Ik ben de wind en de kou zat en voor de etappe van morgen maakt het weinig uit. Bovendien reken ik dan op warmer, zonniger weer!

De Municipal is gevestigd in een oud schoolgebouw. De bar is okay, het slaapgedeelte laat te wensen over en is verouderd: klemmende deuren, matig sanitair en doorzakkende metalen stapelbedden.

Het schooltje

Bar las Escuelas, oud schoolgebouwMaar goed, het kost ook maar 5 euro. Ik douche, doe mijn dubbele was en eet een hamburger, die ik wegspoel met een biertje. Dan is het tijd voor de siësta. Als ik aan het eind van de middag wakker wordt, is de herberg vol. Het is maar goed dat ik vroeg stopte, nu heb ik tenminste een onderbed in een hoek.
Net op tijd haal ik mijn bijna droge was binnen. Het pelgrimsmenu valt tegen; weinig en weinig smaakvol. Het blijft me verbazen dat er van herberg tot herberg zo veel verschil in kan zitten. Morgen beter?!

1. Mattie Waardenburg Amerongen:
    29 mei 2016
    Als ik jouw belevenissen van vandaag lees had je beter nog een nachtje in dat hotel van gisteren kunnen blijven.Wat een koude trip was dat vandaag en dan ook nog zo!n schamel onderkomen. Hopelijk slaap je een beetje goed en dan morgen een betere dag toegewenst!
  2. Laurens:
    30 mei 2016
    Gezien de grote verschillen vermoed ik dat onder pelgrims de online review-gekte nog niet is uitgebroken.