40e dag: Saint-Sever - Beyries

10 mei 2016 - Beyries, Frankrijk

Abdijkerk Saint-Sever

De dag begint stralend, maar 's middags wordt het bewolkter en drukkend. Op advies van hospitalier Philippe loop ik naar Beyries, 10 km. verder dan Hagetmau.

Dat maakt de etappe er na beter te doen, alleen moet ik dan in Hagetmau boodschappen doen en die dus 10 km. meezeulen.

Maar da's geen probleem, zegt Philippe, na Hagetmau is 'tous plat'.

Ik kan krieltjes kopen, weer eens wat anders dan rijst of pasta. Alles bij elkaar is mijn zak 4 kg zwaarder denk ik. Maar goed, tous plat.

Niet dus.

Het merendeel van de route liep vals plat omhoog, misschien dat-ie dat bedoelde? En de laatste 2 klimmen naar Beyries waren van het kaliber die Geesink zouden doen hebben laten afstappen.

En dan heb ik het over Robert, niet Anton, die heeft al afgeklopt.

Maar goed, tegen 5 uur loop ik Beyries binnen: charmante kapel, 3 huizen, 2 boerderijen, de Mairie en daaraan vast de feestzaal.

Echt, de Pyreneeen:)En daar slaap ik vannacht. Er staan 4 opklapbedden en 3 britsen. Gelukkig zijn ze niet allemaal bezet, alleen de Waalse Emilie is er.

Ik denk net: knap dat ze me vandaag is voorgebleven, als ze me vertelt dat ze de laatste 12 km.met de bus heeft gedaan. De voeten zijn goed, zegt ze, maar 'La tete'.

Feestzaal

Ze spreekt geen woord Nederlands en als ik probeer een grapje te maken over 'tous plat' begint ze over de Pyreneeën, waar ze letterlijk tegenop ziet. Als ik haar vertel dat ik van plan ben die etappe in 2 keer te doen, zegt ze dat zij'm in 1x loopt, maar dat ze transport voor haar rugzak heeft geregeld. Tja, ieder zijn Camino.