31e dag: Solo van de Salon naar de Saone

26 mei 2017 - Seveux, Frankrijk

Al bij het opstaan was het duidelijk dat Paolo vandaag niet ging lopen. We hebben nog wel samen ontbeten, oploskofie met opgewarmde pasta, en daarna afscheid genomen in de hoop elkaar weer te treffen. Als ik hem 's avonds spreek is de dokter langsgeweest en moet Paolo minimaal 3 dagen rust houden.

Omdat de hitte maar aanhoudt, besluit ik vandaag een kortere etappe te lopen. Rond de middag ben ik al in Dampierre, maar als ik naar de gite bel, meldt een barse stem dat alles ' complet' is. De Mairie maakt er een lang weekend van en de VVV gaat pas om 2 uur open. Ik doe wat boodschapjes bij een Colruyt en verorber mijn lunch in de schaduw van de tegen de Mairie aangebouwde wasplaats. Sinasappel, yoghurt, tomatensap. Wat is dat (koel) lekker na al dat laffe water! Om 2 uur gaat de VVV open en het meisje helpt me aan een goed en goedkoop adres in Seveux, 6 km verder.

Als ik daar anderhalf uur later aankom, verfris ik me eerst in een grote fontein, daarna drink ik een biertje en vraag naar het adres. "Ah, c'est Monsieur Roger, il habite dans un grand batisement". Groot is het zeker. Roger woont in een groot, oud huis, in de tuin staat een stacaravan en er barbecued een groot gezelschap. De gite is vol, het gezin dobbert in het glazen, overdekte zwembad. Ook de B&B is vol, maar Roger, klein, maar gespierd, 62 jaar, ontbloot bovenlijf a la Poetin, heeft voor mij nog 1 bijzondere slaapplaats vrij: op zijn boot, afgemeerd in zijn achtertuin in een zijtak van de Saone. Ik heb op veel bijzondere plaatsen geslapen tijdens mijn pelgrimages, maar deze komt met stip op 1 binnen!

De boot is een meter of 10 en van alle gemakken voorzien, behalve nu van elektriciteit en warm water. Geen probleem, ik douche koud, eerst voorzichtig onderbenen en armen, daarna langzaam 'door'. Het wordt zowaar nog lekker ook! Ik rust even uit op het kingsize bed en kleed me dan aan voor de.borrel en het avondeten; grapefruitsap met rose en kippenbout met sla, wafels met jam (hij heeft 2 zoontjes van 12 en 14) en kaasplankje toe. Ik ben daarna in mijn kajuit direct in slaap gevallen en heb de laatste weken nog niet zo goed geslapen als nu.