Dag 4: Norbertijnen Abdij van Postel

29 april 2017 - Postel, België

Na een stevig ontbijt, maakte ik mijn lunchpakketje klaar en liep ik om 9 uur Vessem uit, 4 kilo lichter. Ook vanavond eet ik brood bij de Norbertijnen in Postel, die 's middags de warme maaltijd nuttigen. Dat haal ik niet. De afstand over de weg zal zo'n 20 km zijn, ik loop de Via Monastica en die volgt vandaag de hermeanderde loop van de Kleine Beerze. Vlakbij Eerrsel wordt het natuurschoon bruut verstoord door de snelweg Antwerpen - Eindhoven. Snel weg hier, de Cartierheide op, een prachtig heidegebied met veel vennen en wandelpaden.

Postel ligt dan ruim een uur wandelen België in, ik heb de eerste grens geslecht! De abdij in Postel is groot en zeer fraai. Ik word verwelkomd door gastenpater Bennie, die met zijn -schat ik- 45 jaren veruit de jongste Norbertijn is. Bij de Vespers om 6 uur, die je als gast geacht wordt bij te wonen, tel ik een vijftiental bejaarde Witheren, zoals de Norbertijnen ook wel genoemd worden, of Premonstratenzers en, nog fraaier, reguliere kanunniken van Rencontré, naar de eerste vestigingsplaats van de Orde, vlakbij Laon. De dienst van een half uur bestaat voornamelijk uit gezangen, hymnen, psalmen, lofzangen en een marialied, vanwege de Paastijd.

Met enige moeite heb ik mijn slaapplaats voor morgen geregeld. Mijn gidsje geeft per etappe maar een paar adresjes en het is hier ook vakantie; de meeste bedden zijn bezet, of de eigenaren zijn zelf een weekje weg. Mijn 5e telefoontje heeft succes, een gastenkamer van 'vrienden op de fiets'. Ze zijn zelf de hele dag niet thuis, maar de achterdeur is open. Hier, op het Vlaamse platteland, is men het touwtje van Terlouw nog altijd trouw.

1. Mirjam Serry:
    30 april 2017
    Fijn dat t toch lukt met een slaapplaats.
  2. Tjeerd Meij:
    30 april 2017
    Ha Gerard, met 4 kilo lichter ga je bina zweven :) Wel beide voeten op de grond houden.