32e dag: Port-Sainte-Foix - Saint-Ferme

2 mei 2016 - Saint-Ferme, Frankrijk

Ludo snurkte aanvaardbaar, maar stond helaas al om 6 uur op. Echt slapen lukte daarná niet meer, maar ik bleef wel tot bijna 8 uur in bed liggen. Ik hoefde maar een goede 20 km. vandaag. Na een paar boodschappen voor de lunch, liep ik de stad uit.

Wijn ChateauHet was nu al warm, ik liep voor het eerst in korte broek en het contrast tussen mijn armen en benen is enorm. De route was wederom fantastisch door het glooiende landschap van de Dordogne. Overal waren de wijnboeren druk in de weer met snoeien en opbinden.

Ik lunchte op een graspad tussen de wijngaarden en probeerde voor de 3e maal tevergeefs de Mairie van Pellegrue te pakken te krijgen. Dan maar op de bonnefooi er heen. Dat brak me voor de eerste keer deze pelgrimage op.

Kerkje bij PellegrueToen ik me om 4 uur meldde bij het stadhuis, bleek de gemeente refuge 'complet' met een stel dat er al was (de Tukkers?) en een gezelschap van 4 dat nog moest arriveren. Wie zouden dat nou zijn?

Het meisje achter de balie telefoneerde nog een paar Chambres d'Hotes, maar het beste aanbod was een bed voor 50 euro. Op mijn verzoek draaide ze het nummer van de refuge van Saint-Ferme, een dorp verder. Daar bleek gelukkig wel plaats te zijn.

Kerk Saint-FermeEen collega van het meisje wilde me zelfs wel brengen. Ik aarzelde licht. Nee, dank u, ik ben pelgrim en autorijden is tegen mijn geloof. Bovendien, het is mooi weer en maar 6 kilometer.

Zes? Nee, echt niet, zeker 10! Oei, de aarzeling was terug, totdat bleek dat ze me pas om 6 uur, na haar werk zou brengen. Wat moest ik hier al die tijd doen? Het enige café was dicht (c'est le lundi) en in die tijd kon ik er lopend al zijn. Ik bedankte vriendelijk, mocht mijn waterflesje nog bijvullen en ging weer welgemoed op pad.

Het bleek uiteindelijk op de kop af 7.1 km. te zijn en ik ben vandaag de enige gast; gister zat de gîte nog stampvol. Mr. trakteert me op een biertje, terwijl Mme. mijn was draait en daarna al recepten prevelend, de keuken in verdwijnt. Het zijn allebei lekkerbekken, want morgen, in La Réole, moet ik bij Mme Negro zijn. Die kan pas koken! Wacht, ik reserveer wel even. Heerlijk, zoveel gastvrijheid en er is ook nog uitstekend wifi.

1. Ria Hurkxkens:
    3 mei 2016
    Hoi Gerard: goed te lezen dat je al zover bent. En ook goed om te lezen dat Henk en Ellie nog onderweg zijn. Doe ze maar de groeten van mij. Zou de nieuwe rugzak goed bevallen?
    Ik ga je van nu af volgen. Ben zelf al weer druk druk met mijn normale leven en mis de Camino best wel.
    Groetjes, (Ma-)Ria uit Roermond
  2. Mattie Waardenburg Amerongen:
    3 mei 2016
    Dag gerard,ik ben benieuwd wat de Mme in Sainte Ferme op tafel heeft gezet, deze mensen zijn toch wel erg behulpzaam.Fijn dat weer zo lekker is, ook bij ons op dit moment.Het is niet zo leuk als je zo uit je slaap wordt gehouden door genurk.Hopelijk vannacht beter.Groetjes en het beste.Pap en mam.
  3. Harry Rullmann:
    3 mei 2016
    Het heeft zo moeten zijn, Gerard, zoals zo vaak gebeurt. Hier zit je op een prima adres, gastvrij, geen snurkers om je heen.
  4. Dico:
    3 mei 2016
    Mooie tocht, man. Inderdaad heerlijk weer aan het worden. Ik hoop dat je voor morgen zonnebrand hebt ingeslagen.

Ik zou morgenavond even naar La Réole kunnen rijden voor een bakkie een bijkletsen. Lijkt je dat wat? Gewoon nee is natuurlijk ook prima.
  5. Dico:
    3 mei 2016
    Suf, Morgen zit je natuurlijk zuidelijker... Waar?
  6. Gerard:
    3 mei 2016
    Hoi Ria, leuk van je te horen! Je moet maar zo denken: volgend jaar mag je weer ;)
  7. Gerard:
    3 mei 2016
    Dag mam, als appetizer kreeg ik kleine partjes pizza. We begonnen met heerlijke champigmonsoep (2 borden), gevolgd door rijst met kipfilet in een ragout-sausje. Daarna de tussengang van sla met dressing, toen gateaux met crème en aardbeien, daarna een punt Brie en tot slot koffie. Alles met water, wijn en brood. Daarna hebben ze me naar bed gerold :)
  8. Gerard:
    3 mei 2016
    Ha Dico, morgen loop ik niet zo ver, naar Auros, zo'n 15 onder La Reole. Als het je leuk lijkt, kunnen we daar afspreken? SMS me even hoe of wat, dat werkt (zelfs in Frankrijk) altijd !